NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
101 - (1875) وحدثنا
يحيى بن يحيى
وأبو بكر بن
أبي شيبة وزهير
ابن حرب وأبو
كريب (قال
يحيى: أخبرنا.
وقال الآخرون:
حدثنا وكيع)
عن سفيان عن
سلم بن عبدالرحمن،
عن أبي زرعة،
عن أبي هريرة،
قال: كان
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يكره
الشكال من
الخيل.
{101}
Bize Yahya b. Yalıya ile
Ebû Bekir b. Ebî Şeybe, Züheyr b. Harb ve Ebû Kureyb rivayet ettiler. (Yahya:
bize haber verdi tâbirini kullandı, ötekiler: Bize Vekî' rivayet etti dediler.)
(Demişki); Bize Süfyân, Selm b. Abdirrahmân'dan, o da Ebû Zür'a'dan, o da Ebû
Hureyre'den naklen rivayet etti :
Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem), Atların üç ayağı sekir olanını sevmezdi. Demiş.
102 - (1875) وحدثنا
محمد بن نمير.
حدثنا أبي. ح
وحدثني عبدالرحمن
بن بشر. حدثنا
عبدالرزاق.
جميعا عن سفيان،
بهذا
الإسناد،
مثله. وزاد في
حديث عبدالرزاق:
والشكال أن
يكون الفرس في
رجله اليمنى
بياض وفي يده
اليسرى. أو في
يده اليمنى
ورجله اليسرى.
{102}
Bize Muhammed b. Numeyr
de rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. H.
Bana Abdurrahmân b. Bişr
dahî rivayet etti. (Dediki): Bize Abdurrazzâk rivayet etti. Bunlar hep birden
Süfyân'dan bu îsnâdla bu hadîsin mislini rivayet etmişlerdir. Abdürrazzâk'ın
hadîsinde:
«Sekirlik, atın sağ arka
ayağında ve sol ön ayağında yahud sağ ön ayağında ve sol arka ayağında beyazlık
olmaktır.» ifâdesini ziyâde etti.
(1875) - حدثنا
محمد بن بشار.
حدثنا محمد
(يعني ابن جعفر).
ح وحدثنا محمد
بن المثنى.
حدثني وهب بن
جرير. جميعا عن
شعبة، عن
عبدالله بن
يزيد المخعي،
عن أبي زرعة،
عن أبي هريرة،
عن النبي صلى
الله عليه وسلم،
بمثل حديث
وكيع. وفي
رواية وهب: عن
عبدالله ابن
يزيد. ولم
يذكر النخعي.
{…}
Bize Muhammed b. Beşşâr rivayet
etti. (Dediki): Bize Muhammed (yânî İbni Ca'fer) rivayet etti. H.
Bize Muhammed b. Müsennâ
dahî rivayet etti. (Dediki): Bana Vehb b. Cerîr rivayet etti. Bunlar toptan
Şu'be'den, o da Abdullah b. Yezîd En-Nehaî'den, o da Ebû Zür'a'dan, o da Ebû
Hureyre'den, o da Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen Vekî'in
hadisi gibi rivayette bulunmuşlardır. Vehb'in rivayetinde:
«Abdullah b.
Yezîd'den..» ifâdesi vardır. Nehaî'yi anmamıştır.
İzah:
Şıkâl, burada sağ ard
ayağı İle sol ön ayağında yahud sağ ön ayağı ile sol arka ayağında beyazlık
olan attır diye ta'rif olunmuştur, ki bu bir kavildir. Ebû Ubeyd ile lügat
ulemasının cumhuruna göre şikâl: üç ayağı sekir, bir ayağı sâde renkle olan
attır. Bu isim atın bir ayağını kasarak üç ayağının üzerinde durmasından
alınmıştır. Ebû Ubeyd üç ayağı sâde, bir ayağı sekir olan ata da şikâl
denildiğini söylemiştir. îbni Düreyd: «şikâl: atın bir yandaki ayaklarının
sekir olmasıdır; eğer sekirlik çapraz ayaklarda olursa ona muhalif şikâl
denir.» demiştir. Şikâli: atın ön ayaklarının sekriliği diye ta'rif edenler
olduğu gibi, arka ayaklarının sekirliğidir diye ta'rif edenler hattâ ön
ayakları ile bir arka ayağının sekirliğidir; arka ayakları île bir ön ayağının
sekirliğidir diyenler de olmuştur.
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem)'in bu şekil atı sevmemesi bâzı âlimlere göre at köstekli İmiş gibi
durduğundandır. Bir takımları: «îhtimâl Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) bu cinsi denemiş de onda aradığı necâbeti bulamamıştır.» demişlerdir.
Mamafih yine ulemâdan bazılarına göre at sekir olmakla beraber alnı da sakar
olursa sevimsizliği gider. Çünkü bu suretle köstekli imiş gibi gösteren hâli
kalmaz.